dijous, 1 de novembre del 2012

Guanyadors de la FinAppsParty 2012

Som els guanyadors de la FinAppsParty 2012 organitzada per "La Caixa" i BDigital, i us volia compartir com va ser la nostre experiència personal a Valenti Freixanet com a desenvolupador i amb Erola Rabat com a dissenyadora.


La FinAppsParty consisteix en una marató de programació de 24h seguides desenvolupant un prototip d'aplicació mòbil utilitzant alguns dels serveis de "La Caixa" que ens havien proposat just en el moment de començar la marató. A més a més es podien fer servir recursos externs públics. La hackaton (nom en que s'anomena aquests tipus d'esdeveniments de programació continuada durant un temps delimitat), començava el divendres dia 26 d'Octubre a les 14.00h fins el dissabte 27 d'Octubre a les 14.00h, completant així un total de 24 hores per pensar, dissenyar i desenvolupar una aplicació prototip funcional.


La nostre taula, per a dos, estava rodejada d'altres grups de desenvolupadors. En concret, va ser genial poder tenir el costat a l'equip Synthesizers format per l'Oriol Capdevila, Rafael Aguilar, Raimon Lapuente i Ricardo C., uns cracks, o veure unes taules més enllà equips com el de Gordivery, ex-companys de feina meus a Mobivery, format per el Victor Fernandez, Marcel Arbò, Isabel Blas i David Gallardo. També vaig tenir oportunitat de saludar a l'Oriol Fernández, el Narcís M. i el Roc Boronat, o algunes visites com la de Ricardo Salazar. A més a més, moltes cares conegudes de grans desenvolupadors estaven presents, fins i tot equips de EUA, Israel, Kenya, Mèxic i Regne Unit. Això ens treia pressió, doncs la victòria es veia impossible.


 

En el nostre cas, el primer que vam fer va ser aprofitar el bon dinar que ens oferia l'organització, per assentar-nos als còmodes puffs que hi havia i a partir d'allà intentar pensar una bona idea d'aplicació. Tenia que ser quelcom divertit de desenvolupar i que ens pogués servir per aprendre alguna cosa nova i profitósa, tan per mi a nivell de desenvolupador, com a l'Erola a nivell de disseny gràfic. En cap cas vam pensar en la idea guanyadora, sinó en una aplicació que pogués tenir una utilitat per nosaltres personalment i que en poguéssim fer un ús després de la hackaton.


Després de dinar ens va fer falta un cafè per acabar de decidir la idea. Em de reconèixer que el que més vam donar voltes va ser el tema de fer alguna cosa amb el tema de pagament per el mòbil. Si no ho vam acabar fent va ser perquè, sent conscients que no guanyaríem, degut el gran nivell dels participants, sortiria quelcom que després de la hackaton nosaltres no en podríem treure cap profit. Aquest va ser un dels principals motius pels quals el final vam decidir fer el que vam fer.

La nostre idea consisteix en geolocalitzar sobre un mapa els comerços afiliats a "La Caixa" que l'usuari té més propers. Tan-sols clicant sobre un d'ells, aquests comerç ja queda desbloquejat per part de l'usuari i guanya 20 punts. A més a més, compartint aquest comerç a les xarxes socials de Twitter, Facebook, Foursquare i Instagram, dona a l'usuari un total de 100 punts i tenir el comerç desbloquejat del tot per sempre.
Cada usuari pot desbloquejar tots els comerços que vulgui i anar guanyant punts que es poden descanviar per Punts Estrella de La Caixa. Aquests punts es mostren en un ranking amb GameCenter.
El prototip el desenvoluparíem per iPhone.

Així doncs un cop amb la idea clara, ens vam assentar ja al nostre espai de treball a dissenyar sobre paper l'estructura funcional de l'aplicació per poder començar a desenvolupar-la. Vam fer alguns esquemes fins a tenir un planning completament clar de l'abast que ens podíem permetre.

Amb això fet, vam anar a presentar el projecte als mentors. Ens van acceptar el projecte i ja vam poder procedir a planificar en histories d'usuari i tasques cada una de les funcionalitat mitjançant una variant de la metodologia àgil Scrum. Això ens permetia repartir la feina per poder ser conscients de si arribaríem a completar el projecte desitjat i sobretot, tenir en tot moment una idea clara de l'estat on ens trobabem i si l'evolució era correcta. A Biapum, és algo imprescindible i que sempre fem amb tots els projectes.



Amb tot això preparat, ja éren més de les 17.00h i ens disposàvem a picar la primera línia de codi jo, i a fer la primera línia de disseny gràfic l'Erola.

Mitjançant la tècnica Pomodoro, vam aconseguir treure de nosaltres mateixos el màxim rendiment. Aquesta tècnica, en resum, consisteix en establir els teus temps de treball per petits blocs de temps. En el meu cas, consistia en treballar sense cap mena de interrupció amb períodes de 25 minuts seguits separats per pauses de 5 minuts. Aixi successivament, fent una pausa de 15 minuts extres cada 3 períodes. És una tècnica molt utilitzada habitualment per mi per evitar distraccions inútils en moment de concentració màxima.
Cal reconèixer que no vam poder ser capaços d'utilitzar la tècnica durant tota la hackaton, doncs a altes hores de la matinada, la concentració era més difícil de mantenir. Tot i així, el marcador de "Pomodoros" el vaig parar a 18, la resta van ser pauses llargues o estones de treball sense ús de la metodologia.



Així doncs, Pomodoros i més Pomodoros, vam arribar a les 00.00h amb un esquelet de l'aplicació a nivell de pantalles ja desenvolupat. Va ser llavors quan a nivell tècnic, em vaig trobar amb algun problema en el moment d'atacar l'Api doncs hi havia un error amb el meu Token (Clau d'accés per poder agafar les dades de la Base de Dades de "La Caixa"). Arreglat això, ja vam començar a fer funcionar la nostre app amb dades reals de la Base de Dades.


La nit va ser dura, però ho recompensava veure la bona feina de l'Erola com a dissenyadora. Integrar el disseny a l'aplicació era quelcom molt agradable i que donava empenta per seguir.
Em de reconèixer que a les 02.00h de la matinada, el silenci a la sala ja era mes evident. Sort d'un bon discjockey que ens animava amb bona música. Estàvem a mitja marató.



De 06.00h a 09.00h va ser un dels moment personals més crítics. Tenia mal humor, i si no dormia era per culpa de la gran quantitat de cafeïna consumida. Segurament va ser degut que a les 06.00h ja anàvem bastant bé a nivell de planificació de temps, segons els post-it's de l'Scrum ens indicaven i ens vam relaxar una mica.



Ens vam relaxar massa i el mati de dissabte vas ser complicat. Faltaven molts detalls per millorar que alhora de la veritat, valen tan com la mateixa aplicació en sí. Vam fer un icona per l'aplicació i una pantalla inicial. Vam intentar millorar el Look and Feel de l'app per poder aparentar una millor experiència d'usuari i integrar el GameCenter tampoc va ser fàcil.



El resultat la veritat es que feia bona pinta, gran importància el tema del disseny:

 

Sobre les 12.00h, ens disposàvem a preparar la presentació amb un breu PowerPoint. teníem poques energies i calia fer-ho bé perquè era una de les coses més importants. Vam estar més estona del que pensàvem doncs fer les captures de pantalla adients i escriure el model de producte no era tan fàcil.



Una mica estressats i a només una hora de l'entrega vam fer i editar un vídeo de un minut, que tot i les presses, és la millor representació que tenim de la nostre aplicació.



Just a les 14.00h teníem la presentació, el vídeo i el codi de l'aplicació entregat. Moment de relaxar-nos i esperar a les 14.30h el moment de les presentacions.

Les presentacions eren de 3 minuts per equip incloent un vídeo de 1 minut ensenyant aquesta. Hi havien grans idees i el nivell era alt. Em va agradar la idea d'una aplicació per córrer, que convertia el teus kilòmetres correguts amb diners estalviats. Hi havia altres idees sobre pagament via el mòbil molt interessants i la idea dels companys Syntetizers que he comentat abans era genial. Tractava de pagaments mitjançant PassBook, un nou sistema d'Apple. Els de Gordivery també tenien algo interessant per organitzar-te els pagaments, desenvolupat en Html5.

La nostre presentació va sortir més o menys bé i ja vam poder sortir ràpid cap a casa a posar-nos el pijama i descansar.


Dimarts dia 31, durant la celebració del BDigitalApps, es varem donar els premis i va ser quan em vaig endur la gran sorpresa de rebre el premi a millor aplicació. Vam Aconseguir la següent placa commemorativa i 10.000€!



Vaig rebre moltíssimes felicitacions que m'agradaria agrair. Via Twitter vaig tenir més de 100 mentions a la compte de @ValentiGoClimb, a nivell de Facebook i Instagram, també vaig tenir nombrosos "likes" que són molt satisfactori doncs sempre agrada que la gent que et seguiex, et felicit per el premi.

Felicitar des d'aquí altre cop a totes els participants doncs totes les aplicaciones estaven molt bé i el nivell va ser molt alt.




Una salutació i si has arribat a llegir fins aquí, et mereixes un premi! T'agrairem molt si comparteixes el post a Twitter o Facebook. #finAppsParty

Gràcies

PD: Agraïr la gran feina d'Erola Rabat com a dissenyadora, la clau de l'èxit sense dubte!



1 comentari: